Synth Zone audiologo SonicState Home Site

Made for min 1040 pix resolution
Last update : 18 March 2024
MNX2010 PC AUDIO

MNX2010 Audio-VST Education

Site in English Click here | MAIN SITE | MNX2010 Akai Z8 | MNX2010 Atari & Audio

 

MNX2010 PC Audio Sites - Inleiding :

newlogototaloke Deze site is bedoeld als ondersteuning voor alles wat met audio te maken heeft, maar dan hoofdzakelijk georiënteerd rond de PC. Tegenwoordig is het aanbod van audio-kaarten zeer ruim : Van simpel tot semi-professioneel tot studio formaat. Nog niet zo lang leent de PC zich voor professioneel audio gebruik. Met de snellere computers is het nu mogelijk zonder problemen multi-channel te werken met VST/DX plug-ins en software instrumenten. Dus met een snelle computer ben je in feite al een heel end. Je moet dan natuurlijk wel een goede, vaak dure audio kaart aanschaffen en een audio software pakket. Futre Music
Er even van uitgaan dat men al enige ervaring heeft, kan zo'n investering oplopen tot enkele duizenden euro's. Toch een hoop geld, dus een goed advies kan je een hoop ellende besparen. Daarvoor is deze site hoofdzakelijk bedoeld, om advies te geven en ervaringen uit te wisselen. Ook is het mogelijk als bezitter van een audiokaart/software een email adres achter te laten die vervolgens in de site verwerkt wordt, zodat een advies direct van de gebruiker kan komen. Daarbij moet wel vermeld worden, dat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor die adviezen, en men zelf verantwoordelijk is voor wat men ermee doet.... mnx september 2003

Audio Card Aanschaf van een audio kaart?

Het aanbod aan audio kaarten is tegenwoordig overweldigend, maar helaas laat de kwaliteit nog vaak te wensen over. Men beloofd meer dan men waar maakt : De hardware heeft teveel vertraging (latency), kraakt, heeft gewoon een slecht geluid of de software is niet compleet (te minimaal, niet voor alle Windows versies goede drivers, etc.).

Er zijn in het algemeen drie soorten audio kaarten te onderscheiden :

  • De gewone 16 bits geluidskaart; met of zonder sp-dif i/o optisch en coaxiaal, en met of zonder surround outputs. Standard 5.1 surround is 3 x stereo outputs (mini-jack).
  • Semi-professionele kaart 24/96 (24 bits,96 kHz). Standaard met sp-dif I/O, 8-channel audio buffer vergulde i/o meestal jack of cinch(tulp), midi i/o en een lage latency (vertraging).
  • Professioneel. Vaak dezelfde kwaliteit als de semi-professionele, maar dan met multi outputs (meestal 8 of een veelvoud hiervan) en met extra's als ADAT, gebalanceerde digitale i/o, Uitbreidbaar tot 16/24/48 sporen, digitale sinc, meerdere midi channels en een extreem lage latency.

De goedkopere kaarten hebben vaak als nadeel dat ze vaak slechte software (drivers,etc.)ondersteuning hebben, zoals die van Koreaanse afkomst (Teratech/Hoontech), of de hardware voldoet niet en het geluid is van matige of slechte kwaliteit, zoals die van Amerikaanse afkomst (Soundblaster). De professionele kaarten die wel in orde zijn op beide fronten zijn helaas vaak niet te betalen, alleen voor de echte muziekfanaten en professionals, zoals die van Amerikaanse en Engelse afkomst (Motu en RME).
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen op deze regel, maar een feit is dat de echt goede geluidskaarten boven de 500 Euro zitten, wat ik tamelijk duur vind, te duur voor mij in ieder geval. Toch heb je wel in iedere categorie ook winnaars, topkaarten voor die prijs, maar als je echt hoge eisen stelt kom je meteen in het professionele gebied.

Audio Card 2 Eigenlijk moet je je niet blind staren op wat er is, maar weten wat precies je wensen op geluids- gebied zijn, en evt. een kaart aanschaffen die in de buurt komt, of wachten tot die droomkaart ooit op de markt verschijnt. Gelukkig komen er ook steeds betere kaarten op de markt, dus misschien ook binnenkort wel die ene droomkaart.

Wie (er) veel geld (voor over) heeft kan ook een professionele kaart kopen. Dan heb je wel iets goeds in huis, en daar heb je lang plezier aan. Wel moet je natuurlijk een goeie en snelle computer hebben, willen de mogelijkheden van deze kaart volledige benut worden. Dan is er nog het probleem met de software. Met het uitkomen van Windows-XP en nieuwe hardware loop je geheid tegen het probleem op dat de hardware niet goed ondersteund wordt door de juiste drivers, ook bij professionele producten.

Koop daarom niet het nieuwste van het nieuwste. Naast een (meestal) hogere prijs bevat de kaart en/of software ook nog veel fouten (bugs). Vandaar dus al die toekomstige updates ! Een goede tip is de newsboards voor bepaalde producten op internet te bezoeken, namelijk de FAQ : Frequently Asked Questions. Daar vind je de problemen waar men tegenaan loopt met de geluids hardware (en schrik niet !). Het is aan te raden eens te kijken bij iemand die zo'n kaart bezit. Wat zijn de voor en nadelen, waar zijn ze tegenaan gelopen, etc. ? Eens gekocht is het vaak ook weer een hele klus om die kaart kwijt te raken.

Ook Software aanschaffen?

DMXModul.jpg Wat je misschien niet zo snel zou doen met hardware, namelijk dat tweedehands aan te schaffen, maar ja waarom ook niet, geldt eigenlijk hier als gouden tip. Wil je goedkoop een professioneel programma aanschaffen voor weinig geld, koop je een oudere licentie van dat programma, tweedehands voor weinig en meestal is de upgrade een fractie van de nieuw prijs. Dat kan echt een hoop geld schelen, want de prijzen die vaak gevraagd worden voor muziek-software zijn naar mijn mening veel te hoog, maar dat geldt wel voor meer software.
Ook zijn vaak eenvoudiger (lite) en zelfs gratis versies verkrijgbaar. Zo biedt bv. Pro-tools een oudere versie gratis aan, zodat je alvast kan kijken of het programma je ligt. Erg slim dus ! Er zijn genoeg demo's, shareware en freeware programma's, kost niks en je kunt even je licht opsteken of het iets voor jou is. Schaf dus niet zo maar iets aan. Vaak zijn de pakketten voor beginners echt veel te pittig; niet doorheen te komen zonder hulp of ervaring in die richting, en dat is natuurlijk zonde van de investering. Voor demo's, bijvoorbeeld met een 30 dagen verloop, kan je je ghost file (te maken met het programma Norton Ghost) natuurlijk regelmatig terug zetten en dan werkt je programma weer. Dan heb je natuurlijk nog de illegale software, maar dat moet ieder voor zich weten.


Links PC Music Magazines :


MNX2010 PC AUDIO SITE

PC Audio Notes

Site in English Click here | MNX2010 Sampling | MNX2010 Atari & Audio

 

MNX2010 PC Audio Sites - Notes :

Wat de toekomst zal brengen?

Hoontech 3000

Het is duidelijk dat de mogelijkheden op audio gebied nog niet uitontwikkeld zijn. Nu is het in feite al mogelijk om voor zo'n 4000 Euro's/dollars (2000 voor de computer en 2000 voor de muziek soft & hardware), een PC-recordingsysteem aan te schaffen dat in staat is professionele opnames te maken. Ergens zijn deze ontwikkelingen ook echt nodig, want de digitale kwaliteit van een audio-CD komt nog niet eens in de buurt van een analoge geluidskwaliteit. Ook de ontwikkelingen op het gebied van de SP-Dif i/o patching, waardoor er veel minder tot geen kwaliteitsverlies optreed, is langzaam in opmars. Maar een ding is mij wel duidelijk : De ontwikkelingen op audiogebied gaan veel te traag in vergelijking tot bijvoorbeeld video, terwijl er gek genoeg met muziek veel meer geld te verdienen valt. Maar men wil blijkbaar niet echt investeren in een goede- en betrouwbaar nieuwe standaard. Als het aan mij zou liggen zou er allang een 24/96 standaard bestaan met een 5.1 surround output en stereo output met surround simulatie (digitaal en analoog). Cd's voor de (maxi)singles of demo's, en DVD's voor de albums. En je gebruikt je DVD speler om deze af te spelen.

Dit alles wordt inmiddels realiteit : Een paar maanden geleden zag je al de eerste DVD spelers die een 24/96 surround 5.1 ondersteunen. Je zou op je DVD ook nog een 16 bit versie kunnen branden, zodat je in feite (in een menu) kan kiezen. Je kan dus nu je eigen productie al in een betere kwaliteit op de markt brengen, maar dat is nog erg duur. Of de muziekindustrie dit oppakt is nog maar de vraag. Het zal een stuk duurder zijn (en muziek is momenteel al veel te duur !) dus ik zie het somber in. Ook is er nog verschil tussen DVD + en - (kinderachtig !). Het lijkt wel een spelletje voor ze, en het draait allemaal om macht en geld. Het plezier van- en service aan de consument wordt duidelijk niet zo belangrijk gevonden. Daar snijdt de muziekindustrie in zijn eigen handen. Met de absurd hoge prijzen en de razzia's die volgen op de MP3 downloaders, laat ze zien dat het ze alleen maar om één ding gaat ....... : Geld !

Met een nieuw geluidsmedium zou extreem veel geld verdiend kunnen worden als men maar een positieve visie had bezeten. Ook zou de MP3 markt op het internet in het niet verdwijnen met dit extreem hoge kwaliteitsmedium. Een logische stap zou bijvoorbeeld zijn om de standaard sample frequentie te verhogen naar 32 bit/96 KHz. of 2 keer de standaard nu : 2x44.1= 88.2, dus 32 bit/88.2 KHz, wel zo makkelijk te converten. Omdat de ontwikkelingen nu zo traag gaan zal het helaas nog wel een tijdje duren, en dat zal natuurlijk beginnen met de PC Soft & Hardware.

Mocht het moment komen dat men hier eindelijk meer in gaat investeren zal dat ook grote gevolgen hebben op hard- en software gebied. De trend is er duidelijk : Nu al zijn de grote software producenten als Steinberg, Pro-Tools en I-Magic hun software pakketen anders aan het inrichten. Hogere samplefrequentie, complexe mogelijkheden, surround outputs en beter afgestemd op de (vaak eigen) hardware.

Op het gebied van de Soft & hardware valt nog best het een en ander te verbeteren: Neem als voor beeld het bekende probleem van de latency (vertraging,delay) van de PC audio kaarten. Vaak wordt er lage of zelfs geen latency beloofd. Dat laatste bestaat natuurlijk niet, en de lage latency wordt bereik via goede, recente WDM drivers (een soort direct-Audio drivers) of via Asio (bv. bij een sequencer als Cubase, dat is te zeggen er zijn ook stand-alone Asio drivers). Natuurlijk is ook belangrijk wat voor een Computer gebruikt wordt; hoe sneller hoe beter. Kortom; alleen met een 'snelle' geluidskaart ben je er nog niet. Ook gelukkig in opmars zijn audiokaarten die de belasting van de CPU omzeilen, door middel van grote audio buffers of extra's die in de kaart zijn ingebouwd. Ook multi-patch mogelijkheden met meerdere geluidskaarten in een PC, of het synchroniseren van meerdere, met Pc's aan elkaar verbonden systemen zijn tegenwoordig sterk in opmars. Daar kom ik straks nog op terug.

mixer Alles digitaal
SP-Dif, wat tegenwoordig meestal nog 16 bit/41.1 KHz. is, wordt mondjesmaat gebruikt voor mogelijkheden als onder andere externe effecten. Omdat de externe effecten vaak van veel betere kwaliteit zijn dan de software varianten en er via een SP-Dif geen CPU belasting optreedt, is dit voor zelfs semi-professioneel gebruik aan te raden. Ondanks interne kaarten voor software effecten van hoogwaardige kwaliteit zoals de TC-Powercore, blijven de externe effecten in kwaliteit beter. Dus moet er het een en ander ontwikkeld worden op het gebied van het patchen van (multi) SP-Dif. Als er meerdere kanalen i/o worden gebruikt, kan er worden gedacht aan kastjes of kaarten die in plaats van analoog, digitale i/o kanalen hebben.

De Studio's van tegenwoordig zijn zo veel mogelijk geheel digitaal, met bijna (komt langzaam in de buurt) dezelfde kwaliteit als de ouderwetse (analoge) studio's, maar dan met veel meer mogelijkheden. Denk maar aan de vele manieren van editting : Het digitaal bewerken, vervormen, simuleren van effecten etc. Ook de kosten liggen aanzienlijk lager. De hoge kosten die gemaakt worden liggen vooral in de speciale componenten die gebouwd moeten worden om het digitale systeem sluitend te maken. Het is namelijk erg moeilijk geschikte losse componenten te vinden om de nodige SP-Dif in en out circuits goed te patchen. Daaruit blijkt toch weer dat de meeste fabrikanten, niet echt in staat zijn een echt professioneel systeem op te zetten. Het ziet er mooi uit maar voldoet duidelijk niet echt aan de eisen. Daarom wordt er snel uitgeweken naar MOTU of PRO-TOOLS hardware, of een aantal onbekende merken die hier in gespecialiseerd zijn.

mixerbig Deze situatie is duidelijk in het nadeel van de homestudio gebruiker, die simpelweg niet over de financiële middelen beschikt om een digitaal sluitend recordingsysteem aan te schaffen. Professionele studio's die meer kunnen investeren schaffen meestal een compleet systeem aan, speciaal ontworpen rondom een software pakket, of met een speciaal afgestemd en hiervoor ontwikkeld pakket. De bekende software pakketten waar men dan meestal gebruik van maakt zijn Cubase/Nuendo, Pro-Tools en Emagic Logic. Veel van de hardware is direct afgesteld op de software : Elk knopje, fader, patch, lampje, VU-Meter en keuzeschakelaars zijn verbonden met de parameters van de software. Een betrouwbaar semi-professioneel systeem die zoiets dergelijks nastreeft bestaat helaas nog niet echt. De 'grote' merken weten niet echt de mogelijkheden en de wensen uit te buiten; er wordt duidelijk 'save' geïnvesteerd. Zo komt Steinberg met de Huston, die misschien wel lijkt op wat het zou moeten zijn maar het niet is. je kunt er eigenlijk alleen sommige parameters mee aansturen (voor AD/DA conversie heb je alsnog een module nodig), terwijl de prijs suggereert dat het er wel bijzit. Maar langzamerhand komen er betere systemen in plaats van dat dure speelgoed waar je in praktijk niets aan hebt. Het wordt eens tijd voor totale integratie tussen hard- en software, die ook nog eens gebruikersvriendelijk is, met de voordelen van de analoge en digitale systemen verenigd. Daar wordt iedereen beter van ...... MNX2010 Okt 2003


Audio Links


mnx logo

>>> To MNX2010 MainSite <<<
© MNX2010 Web & Logo Design
All rights reserved
MNX2010 mail link
Mailme for further information or suggestions


Back to TOP